tisdag 8 september 2015

Välkommen till min blogg om Larv!

Denna blogg är resultatet av mina närområdesstudier kring orten Larv. Jag har valt att studera Larv för att jag inte är uppväxt där men bor där nu, därför är det intressant att få veta mer om orten. Jag har även valt att studera denna ort för att jag i framtiden kanske kan få användning av studierna i mitt framtida yrkesliv som lärare. Mitt intryck av Larv är att det är en vacker miljö. Det är en trygg, lugn och trivsam omgivning där jag trivs mycket bra. Det är otroligt fint med alla små kullar och all sten som finns på vissa ställen. Det mest rogivande är åarna och bäckarna som slingrar sig igenom lite här och där. Sen tycker jag om att Larv ligger väldigt centralt i förhållande till andra storstäder. Det är ca.1 timma till de flesta stora städer som till exempel Jönköping, Göteborg, Borås, Trollhättan och Skövde.

Tanken med denna blogg är att väcka ett intresse hos både privatpersoner och aktiva lärare. Genom denna blogg kan ni få idéer som ni kan upptäcka vidare för att det är intressant eller för att utveckla undervisning kring idéerna.

Denna studie är inriktad på de fyra samhällsorienterade ämnena historia, religion, geografi och samhällskunskap. På denna blogg kan ni finna information om kända och historiska platser i Larv och om hur utvecklingen har sett ut. Ni kan även finna vissa tips på hur undervisning kan se ut med hjälp av närområdesstudier.

Foto: Nathalie Tvilde
 
Foto: Nathalie Tvilde

Foto: Nathalie Tvilde